Finlande

Décret sur les objectifs nationaux généraux de l'enseignement secondaire supérieur
et répartition des heures de cours

no 955/2002

Government Decree on the General National Objectives of General Upper Secondary Education and the Distribution of Lesson Hours
(955/2002)

Section 4

Necessary knowledge and skills

1) The student must be provided with a good general education for further education, for citizenship and for quality life. The student’s knowledge and skills shall be deepened and the student shall be provided with good general knowledge about the human being, society, cultures and nature. The aim is that the student gains good information society skills. The student shall be trained to use them for the acquisition of information and communication, to master basic media skills and to weigh information critically. The student shall be taught cooperation skills which enable him/her to operate independently and in groups.

2) The instruction shall train the student in versatile self-expression and interaction skills and to express himself/herself orally and in writing in both national languages and at least in one foreign language. The instruction shall offer aesthetic experiences and experiences in different art forms.

Section 8

Distribution of lesson hours in youth education

3)
The student may study more than one A-language. If the second national language is studied in accordance with the A-language syllabus, the number of compulsory courses shall be six.

4) A student whose native language is Sámi, Romany or a foreign language may be taught mother tongue and literature according to the syllabus of Finnish/Swedish as a second language.

5) If a student whose native language is Sámi, Romany or a foreign language is taught his/ her own mother tongue, the aggregate number of compulsory courses in mother tongue and literature and other languages and the total number of compulsory courses may be smaller than that enacted in subsection 1. In this case, the second national language shall be studied as an optional subject.

6) If a student whose native language is a foreign language is taught the Finnish or Swedish language according to the Finnish/Swedish as a second language syllabus, the lesson hours in mother tongue and literature and in the second national language may be allocated to the teaching of these subjects at the discretion of the education provider.

Section 9

Distribution of lesson hours in adult education

3)
The student must study at least one language according to the A-language syllabus. Either A-language or B1-language must be the second national language. The students must have the possibility of studying one or more languages as an optional subject.

Décret sur les objectifs nationaux généraux de l'enseignement secondaire supérieur et répartition des heures de cours
(955/2002)

Article 4

Connaissances et compétences nécessaires

1) L'élève doit être muni d'une bonne culture générale pour la formation continue, la citoyenneté et à la vie de qualité. Les connaissances et les compétences de l'élève doivent être approfondies et l'étudiant doit posséder une bonne connaissance générale de l'être humain, de la société, de la culture et de la nature. L'objectif est que l'élève acquiert de bonnes compétences sur la société de l'information. L'élève doit être formé pour employer cette acquisition de l'information et la communication, pour maîtriser les compétences de base des médias et évaluer l'information de manière critique. Il doit recevoir un enseignement concernant les techniques de coopération qui lui permettent de fonctionner de manière personnelle et en groupe.

2) L'enseignement doit former l'élève aux compétences polyvalentes d'auto-expression et d'interaction, et à s'exprimer lui-même à l'oral et à l'écrit dans les deux langues nationales et dans au moins une langue étrangère. L'enseignement doit offrir des expériences esthétiques et dans différentes formes d'art.

Article 8

Répartition des heures de cours dans l'enseignement aux jeunes

3)
L'élève peut étudier plus d'une langue A. Si la seconde langue nationale est étudiée en conformité avec le programme de langue A, le nombre de cours obligatoires est de six.

4) L'élève dont la langue maternelle est le same, le romani ou une langue étrangère peut recevoir son enseignement dans sa langue maternelle et sa littérature selon le programme du finnois ou du suédois langue seconde.

5) Si un élève dont la langue maternelle est le same, le romani ou une langue étrangère reçoit son enseignement dans sa langue maternelle, le nombre total des cours obligatoires de langue maternelle et de la littérature, ainsi que d'autres langues, et le nombre total de cours obligatoires peuvent être moindres que ceux prévus au paragraphe 1. Dans ce cas, la deuxième langue nationale doit être étudiée en tant que matière facultative.

6) Si un élève dont la langue maternelle est une langue étrangère reçoit son enseignement en finnois ou en suédois selon programme finnois ou suédois langue seconde, les heures de cours dans la langue et la littérature maternelle et dans la seconde langue nationale peuvent être affectées à l'enseignement de ces matières à la discrétion de l'établissement d'enseignement.

Article 9

Répartition des heures de cours pour l'éducation des adultes

3)
L'étudiant doit apprendre au moins une langue du programme de langue A. Ni la langue A ni la langue B ne doit être la seconde langue nationale. Les étudiants doivent avoir la possibilité d'apprendre une ou plusieurs langues comme matière facultative.

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